• Log in
  • 0

    Geen producten in je winkelmand.

Welke alternatieven heb je voor GA4?

Gerard Rathenau
  | 
11 april 2024

Privacy is een belangrijk onderwerp voor marketeers. Dat is volkomen logisch als je kijkt naar de strengere wetgeving vanuit de EU.

Daarom kijken steeds meer websites naar alternatieven voor GA4. Analytics software dat voldoet aan de privacyrichtlijnen en op basis van functionaliteiten te vergelijken is met GA4.

Ik vind de meeste Analytics software zeer privacy-vriendelijk zoals het Nederlandse Plausible.
Als ik kijk naar de meetmogelijkheden van een Plausible, dan schrik ik toch wel.

Voor een ZZP’er is dit een Analytics product waarmee prima te werken valt. Echter, als je wekelijks met marketinganalyses werkt, dan is dit geen realistisch alternatief voor GA4.

Een tool zoals Piwik Pro (voorheen Matomo) is beter vergelijkingsmateriaal. Zij hebben zeer goed ingespeeld op de strengere privacyrichtlijnen. Daarnaast zijn de functionaliteiten van Piwik Pro vergelijkbaar met die van GA4. Ik maak in deze blog een vergelijking tussen GA4 en Piwik Pro zodat je goed onderbouwde keuze voor één van beide Analytics software kunt maken

#1 Privacy

Niet verwonderlijk is Piwik Pro hier beter in dan GA4.
Ik moet zeggen dat GA4 veel privacy-vriendelijker is dan GA3 maar Piwik Pro is veel verder:

  1. Piwik Pro slaat alle data in Europa op, terwijl GA4 dit nalaat;
  2. Piwik Pro heeft een tag management & CMP in hun Analytics software gebouwd in tegenstelling tot GA4
  3. Piwik Pro heeft meer privacy-instellingen in hun Analytics software gebouwd dan de basis instellingen die GA4 heeft

Ik vind in GA4 wel sterk dat je kunt nagaan of je voldoet aan de vernieuwde privacyrichtlijnen (Digital Markets Act) gericht op alles wat te maken heeft met de Cookie Consent pop-ups.

Alles bij elkaar: Piwik Pro heeft veel beter haar werk gedaan dan GA4.

#2 Implementatie

Hier scoort GA4 beter dan Piwik Pro. Ik vind de focus op events/doelgroepen van GA4 een betere benadering dan Piwik Pro. Als je naar de doelconfiguratie kijkt van Piwik Pro lijkt deze wel heel erg op die van GA3.

Ik vind de benadering in deze van GA4 een stuk beter > laat je eigen events instellen binnen de software en markeer deze als conversie (belangrijke gebeurtenis). Zo maak je het voor de gebruiker een stuk eenvoudiger.

Een positief punt binnen Piwik Pro is dat je een doelwaarde kunt instellen maar deze kun je alleen op bezoek – en niet voor de waarde van je content gebruiken. Een gemiste kans volgens mij:

#3 Rapportages

Piwik Pro heeft nagenoeg dezelfde rapportage mogelijkheden als in GA3. Het zijn er wel, wat mij betreft, veel te veel. In GA4 vind ik het juist wel prettig dat het aantal rapporten is teruggebracht naar zo’n 10-20. In Piwik Pro verdwaal je nog weleens naar het rapport dat je nodig hebt.

Rapporten in Piwik Pro zoals Engagement, Custom events, Video Analytics voegen weinig toe. Deze kun je beter integreren in je belangrijkste content rapporten onder betrokkenheid. Events – en pagina’s kun je volgens mij het beste in één rapport integreren.

Verder geldt voor de E-commerce (omzet rapporten) hetzelfde. Met de rapporten omzet overzicht, E-commerce aankopen – en conversietrechter in GA4 heb je volgens mij veel meer focus op de echt belangrijkste zaken.

#4 Doelgroepen

De segment tool van Piwik Pro lijkt heel erg op die van GA3. Het is op zich een prima tool maar als je actief met de doelgroepen in GA4 werkt zal deze tool niet voldoen aan je wensen.
De mogelijkheden zijn redelijk beperkt. Je kunt bijv. geen reeksen maken voor je conversietrechters en/of customer journeys.
Daarnaast heb je geen integratie met je gebeurtenissen. In Piwik Pro zijn gebeurtenissen & doelgroepen twee aparte tools. Een gemiste kans wat mij betreft.

Je kunt in Piwik Pro bijv. wel gebeurtenissen gebruiken als doelgroepen maar je kunt niet verschillende gebeurtenissen met elkaar combineren. Waarom zou je dat willen? Je wilt bijv. weten hoeveel proefabonnees converteren naar betalende klanten. In GA4 kun je dit vrij eenvoudig in kaart brengen met doelgroepen. Helaas is dit veel lastiger te doen in Piwik Pro.

Tot slot is de begeleiding in Piwik Pro vrij mager om doelgroepen te maken. In GA4 heb je voorbeelddoelgroepen waarmee je kunt testen.

#5 Analyses

In Piwik Pro zijn de analyse mogelijkheden prima verzorgd. Je hebt aangepaste rapporten die te vergelijken zijn met de verkenning rapporten in GA4. Ik vind het wel handig dat ze de conversie attributie rapporten in de aangepaste rapporten hebben ingebouwd, zodat je niet hoeft te switchen.

In GA4 zijn verkenningen en advertentie (conversie attributie) rapporten van elkaar gescheiden.
Een minpunt van de attributierapporten in Piwik Pro is dat er geen machine learning model in zit. Je moet het dus doen met de standaard modellen of met een eigen attributie model.
Ik zou eerder kiezen voor de opzet die GA4 heeft gekozen, scheelt een hoop keuze-stress.

De aangepaste rapporten in Piwik Pro zijn heel gebruiksvriendelijk. Ik vind ze eenvoudiger in gebruik dan de verkenningen in GA4. De vraag alleen is wel: hoeveel procent van de gebruikers maakt gebruik van de aangepaste rapporten?

Uit mijn eigen ervaring weet ik dat dit zo’n 5-10 procent is in GA4. De standaard rapporten in een Analytics software tool zijn eigenlijk veel belangrijker.

Samenvattend

De mogelijkheden van Piwik Pro vallen mij niet tegen. Als privacy echt belangrijk is voor jouw bedrijf zoals bijv. een overheidsorganisatie, kan ik me goed voorstellen dat je GA4 links laat liggen.

Daarnaast is Piwik Pro heel erg praktisch bij de implementatie met een eigen Tag Management systeem en tools om aan alle EU-privacy richtlijnen te voldoen.

Als functionaliteiten (lees analyse) belangrijker voor je zijn dan privacy, dan scoort GA4 net wat beter. Als je GA3 (Universal) gewend bent dan zal het werken met Piwik Pro wel fijn zijn aangezien deze tools heel erg op elkaar lijken.

Kortom: Piwik Pro is zeker een professionele Analytics tool om in overweging te nemen!

Artikel uit de categorie:
GA4 rapporten

0 Reacties op "Welke alternatieven heb je voor GA4?"

Geef een reactie op dit artikel

© 2024 GAnalytics - Powered by Maatos