• Log in
  • 0

    Geen producten in je winkelmand.

Wat heb je nodig om goed te werken met GA4?

Gerard Rathenau
  | 
27 februari 2024

GA4 heeft best een stijgende leercurve zeker als je lang met GA3 (Universal) hebt gewerkt.

De interface is volledig anders dan je gewend was, het nieuwe systeem is gebaseerd op basis van events en niet meer op bezoeken zoals je gewend was.

Daarnaast zijn sommige statistieken helemaal verdwenen zoals paginawaarde om het succes van je contentinspanningen te meten. GA3 (Universal) was een volledig doorontwikkeld Analytics product, GA4 wordt beter maar bestaat nog maar enkele jaren.

Ik zie veel analyse potentieel in GA4. Ik denk dat ze je meer inzichten gaat geven dan je ooit had kunnen halen uit GA3. Een voorbeeld hiervan is dat in GA4 een Chat GPT tool zit waarmee je opdrachten (prompts) aan GA4 kunt geven. Je kunt GA4 voorspellingen laten doen en je kunt je rapporten en navigatie instellen zoals jij het wilt hebben.

Om inzichten uit GA4 te halen moet je wel weten wat je nodig hebt om GA4 goed te laten werken.

In deze blog ga ik 3 onderdelen met je bespreken:

1. Waarom zijn customer journeys de basis om met GA4 te werken en hoe pak je dit aan?
2. Hoe kom je tot goede KPI’s die je in GA4 kunt gebruiken als (conversie)event?
3. Hoe werk je jouw doelgroepen uit zodat je deze in je GA4 rapporten kunt gebruiken?

Ik bespreek hoe je deze 3 onderdelen gebruikt op basis van enkele praktijkvoorbeelden zodat je hiermee direct aan de slag kunt gaan.

Zullen we maar snel starten met het belang van het gebruik van customer journeys?

#1 Customer journeys

Het werken met GA4 is vrij eenvoudig. Je maakt een property (website) aan en je meet via Google Tagmanager data zoals bezoeken/paginaweergaven – en events. Maar welke inzichten haal je hieruit?

Zonder concreet meetplan ga je geen inzichten halen uit GA4. Customer journey modellen zijn praktisch hulpmiddel voor een goed meetplan. Een voorbeeld hiervan is het SEE/THINK/DO/CARE model.

SEE staat voor de fase waarin gebruikers zich oriënteren, THINK wanneer gebruikers hun mogelijkheden verkennen/evalueren, DO is gericht op de gebruikers met een koopintentie en CARE zijn je bestaande klanten.

Als je dit uitwerkt heb je een goed overzicht van je doelgroepen, content, marketingcampagnes & doelen/KPI’s voor alle fasen in je customer journey.

Doelgroepen, content, doelen & KPI’s heb je nodig in GA4 om goede inzichten over je verzamelde data te ontvangen.

Hoe pak je dit aan? Start allereerst met je doelgroep. Welke type gebruiker wil je bereiken? Hoe herken je dit type gebruiker? Hoe groot is je doelgroep?

Hoe kom je hierachter? In Search Console/Google Ads kun je de grootte van je doelgroep in de THINK/DO fase bepalen. Je weet welke zoektermen ze intypen, dus waar ze naar op zoek zijn.

In Google Ads weet je welke type websites ze bezoeken. In een campagnesysteem zoals Meta kun je interesse categorieën achterhalen.

Als je echt goed doelgroep onderzoek wilt doen, is SimilarWeb een praktische tool om hierbij te gebruiken.

Vervolgens ga je jouw content & marketingcampagnes bepalen. Dit doe je op basis van je communicatieboodschap. Welk voorstel wil je jouw potentiële klant doen? Hier ga je content voor (laten) schrijven op je website, in je advertentieteksten & op de (Social) platformen waar je op actief bent.

Daarnaast breng je in kaart welke marketingkanalen je gaat inzetten en welke targetingdoelgroepen/biedingsstrategie/advertenties je hiervoor gaat gebruiken.

Aanvullende tip: Gebruik het FTG-model bij het maken van je contentonderdelen voor iedere fase in je customer journey. Een voorbeeld van een contentindeling is bijv. landingspagina’s, navigerende pagina’s, informerende pagina’s en je conversiepagina’s.

Tot slot ga je jouw doel & KPI’s in kaart brengen voor alle fasen in je customer journey. Gebruik maximaal 2 KPI’s per fase, dus 8 in totaal. Hoe kom je tot goede KPI’s?

Breng in kaart welke events op je website een belangrijke invloed hebben op je resultaten. Meet hierbij KPI’s die zowel gericht zijn op de korte als langere termijn. Omzet & aankopen meet je dagelijks/wekelijks maar het aantal aangemaakte accounts zal je eerder per maand/kwartaal meten.

Praktijkvoorbeeld: Een kunstplatform wilde meer inzichten in GA4 halen over hun verschillende customer journeys. Voor de DO-fase hebben zij een doelgroep die hun kunst willen kopen/verkopen op een veiling.

Hun kernboodschap is dat je op hun platform binnen enkele klikken erkende moderne kunst succesvol koopt/verkoopt.

Het is belangrijk voor hun om naast de productcontent uit te leggen waar ze op moeten letten als ze kunst gaan kopen/verkopen en tips om de 1ste keer direct succesvol te zijn.

Tot slot hebben zij een keuze gemaakt voor marketngkanalen gericht op de DO-fase zoals Affiliates/SEO/Google Ads & gerichte mailcampagnes op basis van wat hun leden doen op het platform.

Dit hebben ze door hun marketingbureau laten uitwerken op basis van de doelgroep die ze willen targeten en de kernboodschap die ze willen gebruiken in hun advertenties.

Zo hebben ze een goede basis om GA4 in te laten richten op basis van de data die zij nodig hebben om inzichten hieruit te halen.

Wil je jouw eigen customer journeys gaan uitwerken of optimaliseren? Gebruik dit SEE/THINK/DO/CARE-template.

#2 KPI’s

De basis van GA4 zijn je website KPI’s, in GA4 terminologie conversiegebeurtenissen. Je zal wellicht denken: maar GA4 meet toch automatische gebeurtenissen zoals scrollende gebruikers, bekeken video’s, uitgaande klikken? Dat klopt maar GA4 weet niet uit zichzelf wat jouw KPI’s zijn.

Het is vrij eenvoudig om in een paar klikken gebeurtenissen instellen en deze als conversie te markeren. Dat is fijn maar welke gebeurtenissen zijn een conversie op jouw website?

Dit breng je in kaart met jouw customer journey model. Hierin vul je namelijk per fase een doel en de KPI’s die je in GA4 gaat gebruiken. Dit doe je voor zowel de SEE/THINK als de DO/CARE-fasen. Hoe weet je welke KPI’s praktisch zijn om te meten?

Ken het verschil tussen systeem – en gedrag KPI’s. Systeem KPI’s haal je uit je eigen systemen zoals je CRM/boekhoudpakket, campagnesystemen zoals Meta/Google Ads & je E-mail software.

Voorbeelden hiervan zijn bestellingen, omzet uit je CRM & ROAS/kosten per conversie uit Meta/Google Ads.

Gedrag KPI’s zijn events die op je website plaatsvinden en dus in GA4 wilt meten. Voorbeelden hiervan zijn de klikken op je CallToAction knoppen of een bekeken White Paper.

Deze events hebben een indirecte invloed op je website resultaten. Je wilt weten hoe vaak dit gebeurt en welke invloed dit heeft op je aanvragen/bestellingen.

Vul nu jouw KPI’s in voor alle fasen in je customer journey. Praktijkvoorbeeld: Een zorgplatform brengt  vraag (ouders met problemen) en aanbod (ouders met ervaringen) samen. Daarnaast publiceren zij regelmatig opvoedkundige content om de ouders hierbij te helpen. Zij kwamen tot onderstaande KPI’s:

  • SEE: Bekeken Social (video) posts/ Nieuwe gebruikers
  • THINK: Nieuwsbrief-inschrijvingen/ Wegwijzer doorlopen
  • DO: Aanmeldingen/ Conversiepercentage
  • CARE: Actieve gebruikers (per maand)/ Aangemaakte discussies

Hoe kwamen zij tot deze keuzes?

Binnen de THINK-fase is contentmarketing belangrijk voor hen om de gebruiker te informeren over de voordelen van hun platform vandaar de keuze voor deze contentmetingen die ze in GA4 zijn gaan gebruiken.

In de CARE-fase is het belangrijk om meer te weten over het gebruik van het platform. Daarom zijn zij deze acties als gebeurtenis in GA4 gaan meten. Zo weten ze of de aangemaakte content voldoet aan de wensen/verwachtingen van de leden.

Wat leer je hiervan? Breng jouw eigen events in kaart voor in ieder geval de THINK/DO/CARE fasen  en stel deze in als (conversie) gebeurtenis in GA4.

#3 Doelgroepen

Doelgroepen zijn de basis van je customer journey. Daarom is het niet gek dat je in GA4 jouw belangrijkste doelgroepen kunt meten. Toch is het opvallend dat vrij weinig gebruikers doelgroepen laten instellen in GA4 in tegenstelling tot (conversie) gebeurtenissen.

Wat zijn doelgroepen in GA4? In GA3 kwam je deze tool tegen als segmenten, dezelfde tool met een andere naamgeving. Met doelgroepen in GA4 maak je een onderverdeling in gebruikers die belangrijk zijn voor je website.

Standaard doelgroepen in GA4 zijn kopers/niet-kopers/actieve en inactieve gebruikers. Iedere website heeft dit type gebruiker.

Het is natuurlijk praktischer om je eigen doelgroepen in te stellen op basis van je uitgewerkte customer journeys.  Dit doe je voor alle relevante fasen in je customer journey.

Hoe start je hiermee? Maak doelgroepen voor in ieder geval je bekeken contentpagina’s zoals producten & diensten.

Gebruik daarnaast kenmerken van je gebruiker zoals mobiel/desktop apparaten, hoe vaak ze je website bezoeken/hoeveel pagina’s ze ieder bezoek bekijken en welke acties ze doen. Kortom: welke type gebruiker heeft echt invloed op je website conversie?

Aanvullende tip: Kijk naast de populariteit van je doelgroep naar de invloed op je conversie.

Praktijkvoorbeeld 1. Een accountantskantoor wilde meer weten over hun belangrijkste doelgroepen. Daarom hebben ze in GA4 doelgroepen laten instellen voor Accountancy/Corporate Finance & Fiscale dienstverlening op basis van de bekeken contentpagina’s.

Praktijkvoorbeeld 2. Een kunstplatform wilde meer weten over het gedrag van kopers/verkopers. Welke doelgroep heeft het meeste invloed op de omzet? Welke content bekijken ze op de website & welke acties doen ze naast transacties?

Zij hebben vervolgens in GA4 een doelgroep laten instellen voor kopers & verkopers op basis van het purchase event in GA4 & contentpagina’s die zijn gemaakt voor deze doelgroepen.

Praktijkvoorbeeld 3. Een webshop in gezondheidsmaaltijden wilde meer weten over het gedrag van gebruikers die willen afvallen/spiermassa kweken of sneller willen herstellen na een krachttraining.
Welke doelgroep is verantwoordelijk voor de meeste omzet? Welke content bekijken ze voordat ze een bestelling doen en welke acties doen ze hierbij?

Zij hebben vervolgens doelgroepen in GA4 hiervoor laten instellen op basis van het event dat hoort bij deze productcategorieën. Zo weten ze hoeveel omzet deze doelgroepen opleveren, welke producten ze bekijken en welke acties ze doen voordat ze een product bestellen.

Wat kun je hiervan leren? Maak & gebruik doelgroepen in GA4 op basis van je eigen uitgewerkte doelgroepen uit je customer journey.

Samenvattend

Hoe pas je deze werkwijze toe op je eigen account?

1. Kijk kritisch naar de uitwerking van je eigen customer journey op basis van je doelgroepen, doel & KPI’s. Als je nog geen customer journeys hebt uitgewerkt? Vul het gedeelde template in voor je eigen customer journey.
Met een goed uitgewerkte customer journey vergroot je de kans dat je inzichten uit GA4 gaat halen om je marketingresultaten te verbeteren!

2. Kijk kritisch naar je huidige KPI’s die je in GA4 gebruikt. Meet je in GA4 KPI’s uit je eigen customer journey?

3. Kijk kritisch naar je doelgroepen in GA4. Zijn dit je eigen doelgroepen uit je customer journey? Zo niet, of heb je nog geen doelgroepen, stel ze in zodat je zinvolle informatie meet in GA4.

Wil je aan de slag met bovenstaande onderdelen. Probeer de demo-cursus uit of start direct met de GA4-cursus!

Artikel uit de categorie:
GA4 implementatie

0 Reacties op "Wat heb je nodig om goed te werken met GA4?"

Geef een reactie op dit artikel

© 2024 GAnalytics - Powered by Maatos