• Log in
  • 0

    Geen producten in je winkelmand.

Krijg de GA4-basisbeginselen onder de knie

Gerard Rathenau
  | 
26 februari 2024

Je werkt nu sinds vorig jaar met GA4. Ik kan me voorstellen dat dit wennen is.

De hele interface is anders en de meetmethodiek is niet meer hetzelfde.

Toch is het belangrijk om ermee te gaan werken want je wilt weten hoe je marketingkanalen en content het doen.

Hoe krijg je dit voor elkaar? Leer allereerst de basisbeginselen van GA4. Het grote voordeel van GA4 is dat je het grotendeels in het systeem zelf kunt instellen zonder afhankelijk te zijn van een extern meetsysteem zoals Google Tag Manager.

De rapporten zijn anders opgebouwd maar het zijn er wel gelukkig minder in aantal dan je gewend was. Het is hierbij vooral belangrijk dat je de belangrijkste statistieken leert kennen. Welke statistieken heb je nodig om inzichten uit GA4 te halen?

Gelukkig kun je het naar je eigen wensen inrichten. Dit moet je natuurlijk wel zelf doen of laten doen door een specialist. Zo gebruik je jouw eigen rapporten & navigatie-menu wat het werken eenvoudiger maakt.

Voorbeeld: Als je geen producten online verkoopt hebben de E-commerce rapporten weinig zin. Deze kun je weghalen als je dat wilt. Je gebruikt dan alleen de menu-items & rapporten die je nodig hebt om te weten hoe je marketing scoort.

In deze blog bespreek ik drie onderdelen die je nodig hebt om goed te leren werken met GA4:

1. Hoe zorg je ervoor dat GA4 goed staat ingesteld
2. Hoe zorg je ervoor dat je de rapporten gebruikt die je nodig hebt om te weten hoe je marketing het doet
3. Hoe zorg je ervoor dat je met analyse rapporten weet waarom de resultaten goed of juist helemaal niet goed zijn.

Ik bespreek met je stap-voor-stap hoe je dit voor elkaar krijgt op basis van enkele praktijkvoorbeelden.

#1 Implementatie

Het instellen van GA4 is de basis om er goede inzichten uit te gaan halen. Hoe pak je dit aan?

Breng allereerst in kaart wat je wilt gaan meten. Bepaal jouw belangrijkste KPI’s die je in GA4 gaat meten.

Houd hierbij de volgende meetonderdelen aan:

1. Resultaten > aanvraag/bestelling

2. Gedrag > acties zoals een nieuwsbrief-inschrijving of nieuw lid/proefabonnementen die indirect impact hebben op je resultaten;

3. Acquisitie > de kosten per aanvraag/bestelling of de verhouding omzet/advertentiekosten vanuit je belangrijkste campagnekanalen

Daarnaast is het belangrijk welke doelgroepen je wilt meten. Deze herken je aan de content pagina’s die je aanbiedt op de website of de acties die je kunt doen.

Voorbeeld: accountantskantoor heeft verschillende doelgroepen op zijn website. Dan wil je deze type gebruikers als doelgroep meten in GA4.

Als je dit weet kun je GA4 laten instellen. Wat is hierbij belangrijk?

1. Laat allereerst via Google Tagmanager je reguliere meting instellen voor alle pagina’s;

2. Vervolgens stel je jouw gebeurtenissen in GA4 zelf in. Dit zijn bijv. de KPI’s die je in kaart hebt gebracht. 

3. Je stelt jouw doelgroepen in die je van tevoren hebt bepaald.

Hoe weet je nu of je implementatie geslaagd is? Ga naar installatie-assistent in het startscherm en bekijk daar hoe ver je bent met je implementatie.

Aanvullende tip 1. Stel je belangrijkste gebeurtenis als conversiedoel in zoals contactaanvragen

Aanvullende tip 2. GA4 heeft veel meer mogelijkheden om de privacy van je gebruikers te waarborgen (gegevens verzameling/wijziging). Je kunt de gegevens van de gebruiker bijv. paar maanden bewaren i.p.v. een jaar. Daarnaast hoef je geen individuele gebruikers te meten om hun privacy te waarborgen.

Aanvullende tip 3. Met doelgroepen kun je meerdere gebeurtenissen met elkaar combineren, zoals bijv. de conversie van proef naar betaalde abonnees, maak hier gebruik van!

#2 Rapporten

Als de data goed binnenkomt wil je aan de slag met je rapporten. Wat is een goede werkwijze om hiermee aan de slag te gaan?

Beheers de basisbeginselen van GA4, zoals wat de statistieken/dimensies in je rapporten inhouden.

Statistieken zijn de cijfers en dimensies zijn de beschrijving van deze cijfers. Gebruikers is een statistiek en kanalen (sessiebron/medium) is een dimensie.

In GA4 heb je standaard niet meer het bouncepercentage maar wel het betrokkenheidspercentage. Wat is het betrokkenheidspercentage?

Dit zijn de gebruikers die minimaal 10 seconden/2 pagina’s/events op de site actief zijn geweest.
Dit is eigenlijk dezelfde statistiek als het bouncepercentage maar dan uitgedrukt in een positief percentage.

Daarnaast zijn de statistieken wel wat je gewend bent zoals betrokkenheidsduur (tijd op de site)/gebeurtenissen/conversies.

De volgende stap is om de rapporten te vinden die antwoord geven op je belangrijkste vragen. Standaard biedt GA4 je de volgende rapport-onderdelen:

1. Gebruikerskenmerken/technologie
2. Acquisitie
3. Betrokkenheid
4. Inkomsten genereren
5. Behoud

De vraag is natuurlijk welke rapport onderdelen voor jou relevant zijn. Ik denk in ieder geval acquisitie en betrokkenheid. Dit zijn de rapporten die gaan over je marketing en content resultaten.

Vervolgens breng je in kaart welke rapporten je eigenlijk nodig hebt. Dat is natuurlijk afhankelijk van je type website en welke KPI’s je gebruikt. Ik zou in ieder geval onderstaande rapporten gebruiken:

1. Marketingkanalen/Google Ads/SEO voor acquisitie
2. Pagina’s en schermen/gebeurtenissen voor betrokkenheid

Optioneel: je zou een apart menu kunnen gebruiken voor je KPI’s zodat je weet hoe deze resultaten zich ontwikkelen.

Standaard laat GA4 je een hoop statistieken zien. Dit kun je aanpassen naar 3-4 statistieken, maak hier gebruik van.

Voorbeeld: in het rapport marketingkanalen zou ik kiezen voor de statistieken sessies/transacties/totale inkomsten/conversiepercentage.

Als je geen producten online verkoopt kies dan voor conversies i.p.v. transacties.

Hoe maak je jouw eigen rapporten? Je kunt rechts bovenin jouw rapporten aanpassen of je maakt je eigen rapporten in de bibliotheek.

De knop naar de bibliotheek vind je links onderin. Hierin maak je jouw eigen menu-items met collecties.

Welke collecties zijn praktisch om te gebruiken? Dat is natuurlijk voor iedereen anders. Een voorbeeld is de indeling van KPI’s/Content/Marketing.

Dan heb je namelijk een totaaloverzicht over hoe je marketing scoort. Eigenlijk een dashboardrapportage die je iedere week/maand gebruikt.

Aanvullende tip: gebruik eigen meldingen (alerts) zodat GA4 met je meekijkt wanneer er iets geks gebeurt.

Voorbeeld: je omzet vanuit Google Ads daalt met meer dan 20 procent of je SEO-bezoeken dalen met tientallen procenten.

#3 Analyse

De standaardrapporten in GA4 zijn praktisch om de belangrijkste informatie op te zoeken. Het enige nadeel van deze rapporten is dat ze nagenoeg geen context bevatten. 

Je weet dat de conversie is gestegen of gedaald maar niet waardoor dat komt. Je kunt geen analyses maken.

Daarom heeft GA4 een apart rapport-onderdeel dat ze verkenningen noemen, vroeger heette dit aangepaste rapporten.

Verkenningen is dezelfde tool maar wel met één verbetering: je kunt segmenten (doelgroepen) toepassen in je analyse rapport.

Wat houdt dat in? Je kunt bijv. zo de conversie van je nieuwsbrief-abonnees naar betalende klanten bepalen. Of hoeveel proefabonnees converteren naar betalende klanten. Geen overbodige luxe om dit te weten.

Daarnaast is het heel praktisch dat je in de verkenningen filters kunt toepassen. Bijv. dat je in je rapport alleen je belangrijkste Google Ads campagnes ziet of specifieke content pagina’s gericht op je belangrijkste doelgroepen.

Wat voor type verkenningen heb je? Je hebt een reguliere verkenning maar ook conversietrechters. Zeker voor een E-commerce website lijkt mij dit een zeer belangrijk rapport.

Je wilt namelijk weten waar op je website de meeste gebruikers afhaken. Is dit op je product pagina of juist in de winkelwagen?

Als je jouw belangrijkste conversiestappen invult, zie je in één oogopslag waar op de website de meeste gebruikers afhaken en waar dus potentieel ligt om de omzet te verbeteren.

Zijn er ook nadelen aan de verkenningen? Ja, je moet je dimensie en waarden twee keer invullen.

Dit komt omdat Google Analytics alles op één pagina wil tonen.

Nu is natuurlijk de vraag welke analyses praktisch zijn om te gebruiken. Ik gebruik onderstaande analyses regelmatig:

1. Kanalen: Welke kanalen hebben echt impact op je website resultaten?

2. Product analyse: Welke producten verkoop je nu relatief veel of juist weinig via je belangrijkste marketingkanalen?

3. Google Ads: Wat is het verschil in ROAS tussen je verschillende type campagnes?

4. Content: Welke content pagina’s scoren goed op basis van populariteit en bijdrage aan de conversie?

Aanvullende tip: breng vóóraf in kaart op welke vragen je een antwoord wilt krijgen via jouw analyse rapporten!

Samenvattend

GA4 is anders dan je gewend bent maar zeker niet minder waardevol. Het is alleen belangrijk dat je een goed plan hebt voordat je hiermee aan de slag gaat. 

Afsluitend wil ik je enkele tips meegeven om hiermee aan de slag te gaan:

1. Leer de basisbeginselen beheersen door bijv. de demo-cursus GA4 te volgen;

2. Reserveer een uurtje per maand om te oefenen met jouw marketing en content rapporten;

3. Stel meldingen (alerts) in zodat je Google laat meekijken zodat je alleen GA4 gebruikt voor de meest belangrijke zaken;

4. Leer AI-toepassingen gebruiken zodat je concrete vragen (zoals bij ChatGPT) aan GA4 stelt waarop ze antwoord kan geven.

Wil je alle bovenstaande toepassingen leren gebruiken? Volg de volledige GA4-cursus!

Artikel uit de categorie:
GA4 rapporten

0 Reacties op "Krijg de GA4-basisbeginselen onder de knie"

Geef een reactie op dit artikel

© 2024 GAnalytics - Powered by Maatos