GA4 heeft gelukkig minder rapporten dan GA3 (Universal), maar toch blijft het belangrijk om een keuze te maken uit de beschikbare rapporten. Want je wilt ten slotte in de rapporten antwoorden krijgen op je belangrijkste vragen.
Niet ieder rapport in GA4 is even relevant voor jouw website. Als je geen producten online verkoopt zijn de rapporten inkomsten genereren van weinig toegevoegde waarde.
Als je een E-commerce site hebt met vooral éénmalige transacties dan heb je niet zoveel aan het behoud rapport die gericht is de loyaliteit van je gebruikers.
Daarom is het belangrijk om te weten welk type rapport past bij de vraag waarop je een antwoord wilt hebben. In deze blog bespreek ik met je een makkelijk te begrijpen & toepasbaar stappenmodel. Op basis van enkele praktijkvoorbeelden laat ik je zien hoe je zo de juiste rapporten eenvoudig gebruikt in GA4.
Stap 1. Kies je rapport categorie
Allereerst is het belangrijk dat je weet over welk rapport onderdeel je meer wilt weten. In GA4 heb je de volgende rapport onderdelen:
- Technologie
- Gebruikerskenmerken
- Acquisitie
- Betrokkenheid
- Inkomsten genereren
- Behoud
Je zal wellicht denken: Leuk maar in welke onderdelen staan de rapporten die ik nodig heb.
De belangrijkste rapport onderdelen zijn acquisitie, betrokkenheid – en inkomsten genereren.
Inkomsten genereren is uitsluitend interessant als je producten op je website verkoopt. Acquisitie is misschien wel het belangrijkste onderdeel aangezien dit gaat over je marketingcampagnes. Voorbeelden van marketingcampagnes zijn Google/Meta/E-mail en natuurlijk de organische zoekresultaten.
Betrokkenheid is gericht op de content pagina’s op je website – en de uitgevoerde acties (gebeurtenissen).
Praktijkvoorbeeld 1. Je wilt weten welke marketingcampagnes de meeste invloed hebben op je conversie, dan kies je voor het rapport onderdeel acquisitie.
Praktijkvoorbeeld 2. Je wilt weten wat je meest populaire doelgroepen zijn op je website op basis van bekeken pagina’s, dan kies je voor het rapport onderdeel betrokkenheid.
Stap 2. Bepaal vraag waarop je antwoord wil krijgen
Als je weet welk rapport onderdeel je nodig hebt, breng je in kaart op welke vraag(en) je een antwoord wilt krijgen.
Voorbeeld 1. Je kiest voor het rapport onderdeel acquisitie en wilt weten of betaalde kanalen zoals Google/Meta Ads beter scoren dan eigen kanalen zoals E-mail & SEO.
Voorbeeld 2. Je kiest voor het rapport onderdeel betrokkenheid en wilt weten welke doelgroepen op basis van bekeken pagina’s het meest populair zijn op je website.
Stap 3. Kies jouw rapport
Je weet welk rapportonderdeel je nodig hebt en je hebt de vragen in kaart gebracht waarop je een antwoord wilt krijgen. Nu ga je bepalen welke rapport(en) je gaat gebruiken.
Voorbeeld 1. Als je wilt weten welke marketingkanalen het meeste invloed hebben op je conversie, dan kies je voor het rapport verkeersacquisitie.
Als je wilt weten of je Google Ads campagnes winstgevend zijn, dan kies je voor het rapport Google Ads.
Voorbeeld 2. Als je wilt weten welke doelgroepen het meest populair zijn op basis van de bekeken pagina’s, dan kies je het voor het rapport pagina’s en schermen onder betrokkenheid.
Stap 4. Bewerk & bewaar jouw rapport
Nu heb je jouw rapport maar je wilt nu deze eenvoudig & snel kunnen raadplegen. Hoe doe je dat?
Klik op rapport aanpassen aan de rechterkant en sla jouw favoriete rapport op.
Aanvullende tip: er zullen statistieken (waarden) in het rapport staan die voor jou weinig relevant zijn. Voorbeelden hiervan zijn sessies met engagement of betrokkenheidspercentage. Je kunt gelukkig waarden aanpassen zodat je de data ziet die jij nodig hebt.
Klik op waarden en voeg de statistieken toe die jij wilt gebruiken. Onderstaand voorbeeld geeft je een goed beeld van de mogelijkheden om de waarden te gebruiken die passen bij je eigen vraagstelling:
Bovenstaand rapport is ingesteld op basis van de categorieën acquisitie, gedrag en conversie. Zo krijg je volledig beeld over welke marketingkanalen nu goed of juist helemaal niet goed scoren.
Dezelfde structuur gebruik je ook voor een content rapport zoals pagina’s en schermen.
Samenvattend
Dit stappenmodel bespaart je tijd in je zoektocht naar de juiste rapporten in GA4. Hoe ga je hiermee aan de slag? Kies 3-5 rapporten in totaal om mee te starten, voor de categorieën acquisitie, betrokkenheid en inkomsten genereren (conversie).
Een paar aanvullende tips tot slot zodat je hier goede informatie uit haalt:
- Kanalenrapport is een must-have om te gebruiken. Maak in ieder geval in je rapportages onderscheid tussen betaalde vs. niet betaalde campagnes. (Google Ads vs. SEO)
- Gebruik in je paginarapport alleen de content die is gericht op je belangrijkste doelgroepen. Maak dus onderscheid tussen je verschillende producten/diensten pagina’s.
- Reserveer apart rapport voor je belangrijkste KPI’s. Dan zie je namelijk in één oogopslag hoe je website scoort!
Wil je gaan oefenen met rapporten? Probeer demo-cursus uit of start met volledige GA4-cursus.
0 Reacties op "Hoe kies je de juiste rapporten in GA4?"