Events of in het Nederlands gebeurtenissen is het fundament van je GA4-data. Er zijn talloze events die op je website plaatsvinden, denk aan bekeken pagina’s, het scrollen op je blogs en de aanvragen die via je formulieren binnenkomen.
Nu is natuurlijk de vraag: welke events zeggen echt iets over je website resultaten?
De ingevulde formulieren zijn natuurlijk een must om te meten, maar welke aanvullende events meet je in GA4?
Stap 1. Kies jouw eventcategorieën
Allereerst maak je een keuze uit de eventcategorieën die je wilt gaan gebruiken. Kies hierbij uit de volgende 4 categorieën:
- Conversie, zoals je aanvraagformulieren
- Interactie, zoals de klikken op je belangrijkste CalltoAction knoppen
- Betrokkenheid, zoals het scrollen op je blog, bekeken video’s en hoe lang ze op je website actief zijn
- Externe zoals de events die buiten de website plaatsvinden zoals de conversie van lead naar klant
De aanvraagformulieren spreken voor zichzelf denk ik. Voorbeelden van CalltoAction knoppen zijn je contact of winkelwagen knoppen. Betrokkenheid is een vrij brede categorie. Ik zou hierbij in ieder geval je bekeken video’s meenemen.
Stap 2. Welk type event ga je meten
Vervolgens bepaal wat je wilt meten over je event categorie. Oftewel: op welke vraag(en) wil je een antwoord krijgen. Voorbeeld: ik wil weten hoeveel gebruikers de White papers downloaden en welke is het meest populair.
Aanvullend voorbeeld: ik wil weten hoeveel gebruikers de video’s bekijken en welke type video’s zijn het meest populair op de website.
Stap 3. Hoe ga je event meten?
Naast het type event is het belangrijk om vóóraf te bepalen hoe je ervoor zorgt dat de event data in GA4 terechtkomt. Twee mogelijkheden zijn hiervoor praktisch om te gebruiken: je stelt je events in via Google Tag Manager (meet hulpprogramma) of je stelt jouw events rechtstreeks in via gebeurtenis maken in GA4. Welke van de twee is het meest praktisch om te gebruiken?
Ik zou zoveel mogelijk je eigen events in GA4 zelf instellen, dan hoef je namelijk niet te schakelen tussen de verschillende programma’s. Helaas kan dit niet altijd. De E-commerce events zal je in Google Tagmanager moeten instellen. Maar events zoals je contact of nieuwsbrief inschrijvingen kun je in GA4 zelf instellen.
Stap 4. Stel je event in
Tot slot ga je jouw events instellen. Hoe doe je dit in GA4?
Je gaat naar gebeurtenissen > gebeurtenis maken. Vervolgens kies je voor twee voorwaarden:
Event name zoals een page_view
Aanvullende parameter zoals page_location. Dit is de URL van bijv. je pagina.
Hoe weet je of je event werkt? Onder gebeurtenissen zie je of deze werkt. Daarnaast kun je de real-time rapporten gebruiken als je dit meteen wilt weten.
Samenvattend
Met bovenstaande stappen is het vrij eenvoudig om jouw events in GA4 te meten. Hoe start je hier nu mee? Breng je event categorieën in kaart, maximaal 5.
Bepaal vervolgens wat je wilt gaan meten en hoe je deze data in GA4 krijgt. Ik wil je nog enkele aanvullende tips meegeven om hiermee van start te gaan:
- Start in ieder geval met je conversie – en interactie events. Deze hebben namelijk de grootste invloed op je website resultaten
- Neem je doelgroepen als uitgangspunt bij het uitkiezen van je events.
- Raadpleeg je customer journey om te weten of je de juiste events meet.
Veel succes met de inzichten die je uit je eigen events haalt. Wil je meer blogs over GA4 ontvangen? Meld je aan voor de gratis nieuwsbrief!
0 Reacties op "Hoe kies je de juiste events in GA4?"