Je werkt nu dik een half jaar met GA4.
Je hoort veel klachten over Google Analytics 4. Wat natuurlijk niet gek is als je bedenkt hoe kort GA4 pas bestaat.
Toch hoor ik ook enthousiaste verhalen van gebruikers die het een verademing vinden om ermee te werken.
Je hebt namelijk veel minder rapporten waaruit je moet kiezen.
Ik vind zelf dat het Google Analytics 4 team een goede prestatie heeft geleverd door zo snel een dergelijk product te lanceren.
Ik ben ook heel benieuwd wat ze de komende jaren aan productontwikkeling gaan doen.
Ik verwacht vooral veel van de toevoeging en verbeteringen van de machine learning in Google Analytics.
Het afgelopen half jaar zijn er 3 belangrijke ontwikkelingen geweest die ik met je wil bespreken:
1. De implementatie zoals het maken van events die ze onder een apart tabje hebben gezet in het startscherm
2. Conversie attributie heet nu advertenties, welke voordelen heeft het om deze rapporten te gebruiken?
3. Je kunt een eigen bibliotheek gebruiken. Hoe doe je dat en welke voordelen biedt dit aan jou?
Bovenstaande ontwikkelingen bespreek ik met je en hoe je het moet toepassen in GA4.
Ontwikkeling 1. Apart tabblad voor je implementatie
Dit vind ik persoonlijk heel sterk van het Google Analytics team.
Ik vond het altijd zeer verwarrend dat je bijv. het maken van events binnen je rapporten moest doen.
Je wilt niet én je events instellen én vervolgens nog je rapporten raadplegen.
Dat is veel te veel gevraagd voor de gebruiker.
Mooi dat ze dat nu onder configuratie hebben geplaatst.
Hoe werkt dit in de praktijk?
Je gaat naar gegevensweergave > gebeurtenissen en je klikt op de blauwe knop gebeurtenis maken of bewerken. Aanvullende tip: Je kunt ook bij gebeurtenissen komen door dit te typen in de zoekbalk helemaal bovenin.
Maken is een volledig nieuw event en bewerken pas je de naam van je event aan.
Als je klikt op de blauwe knop gebeurtenis maken, stel je jouw gebeurtenis in op basis van jouw voorwaarden.
Dat kan zijn een event, maar ook een paginaweergave zoals je in mijn voorbeeld ziet.
In de real-time rapporten test je of je event ook echt werkt.
Wat zijn praktische events om in te stellen?
1. Ingevulde contactformulieren
2. Downloads zoals brochure/whitepapers
3. Een bekeken productvideo
4. Een uitgaande klik die impact heeft op je website resultaten
5. Scrollende gebruikers op alleen je blogs.
Aanvullende tip: Jouw doelgroepen (segmenten) kun je in Google Analytics 4 ook als event gebruiken.
Mijn advies is om hiervan gebruik te maken. Voorbeeld: je wilt niet alleen je whitepaper aanvragen als event meten, maar ook de whitepaper aanvragen die contactaanvraag doen.
Ander voorbeeld: voor een platform zijn nieuwe leden heel belangrijk. Dan wil je niet alleen het aantal nieuwe leden meten, maar ook de nieuwe leden die een transactie doen.
Kortom: veel meer controle om alleen data te verzamelen die ook echt iets zeggen over je resultaten.
Aanvullende tip: Wil je meer weten over het maken van events? In de cursusmodule implementatie ga ik uitgebreid in hoe je events maakt en hoe je deze toepast in je eigen account!
Ontwikkeling 2. Conversie attributie heet tegenwoordig advertenties
Conversie attributie is een lastig onderwerp, maar wel cruciaal om te weten welke marketingkanalen invloed hebben op je conversie resultaten.
Performance kanalen (Bing/Google Ads) zorgen vooral voor de conversies, maar branding kanalen (Facebook/YouTube) zorgen voor oriënterende gebruikers die later voor conversies zorgen.
Je hebt beide type kanalen nodig om het maximale uit je online marketing te halen.
Daarom is conversie attributie zo belangrijk, aangezien in je standaard rapporten (laatste klik attributie) performance kanalen meer waarde krijgen toegekend dan branding kanalen.
Maar hoe zorg je er nu voor dat dit voor iedereen goed te raadplegen is?
Dit was voorheen veel te complex met veel te veel attributie rapporten.
Ik vind dat het Google Analytics team goede keuzes heeft gemaakt met 2 rapporten die je vindt onder advertenties:
1. Modelvergelijking
2. Conversiepaden
Ik had wellicht voor alleen de modelvergelijking gekozen, want begrijpt iedereen wat conversiepaden zeggen over je marketingresultaten?
Ik denk echter dat modelvergelijking wel voor iedereen begrijpelijk is.
Je kiest voor 1 model naast de reguliere laatste klik en je ziet wat de verschillen zijn qua transacties & omzet per kanaal.
Welk attributiemodel moet je kiezen? Kies het Data-driven model. Waarom?
Dit is namelijk een attributie-model op basis van Machine Learning die de invloed van iedere klik op je uiteindelijk conversie kan bepalen. Hoe kan dit model dit berekenen? Zij kijken naast je conversiepaden ook naar de klikken die geen conversie hebben opgeleverd.
Zo hebben zij genoeg data om een waarde te geven aan iedere klik binnen je conversiepaden.
Vergelijk het met voetbal. Heeft de rechtsback net zoveel invloed als de rechterspits?
Waar vind je het attributie rapport? Ga naar advertenties en klik op modelvergelijking.
Vervolgens kies je 1 gebeurtenis zoals bijv. transactie of contactaanvraag.
Tot slot kies je jouw attributiemodel zodat je de resultaten kunt vergelijken met het laatste klik model zoals je dit gewend bent in de reguliere rapporten.
Aanvullende tip 1. Attributie is praktisch voor de resultaten op de langere termijn. Gebruik dit rapport niet dagelijks/wekelijks gebruiken, maar per maand/kwartaal/half jaar.
Aanvullende tip 2. Gebruik het rapport conversiepaden om de verschillende fasen in je customer journey te onderscheiden. Zo kom je erachter welke fase het meeste invloed heeft op je conversie. Zijn dit je oriënterende/vergelijkende of juist gebruikers met een koopintentie?
Ontwikkeling 3. Je hebt een eigen bibliotheek tot je beschikking
Met je eigen bibliotheek maak je jouw eigen rapporten – en navigatie in GA4.
Je hebt onder homepage een mini-dashboard, maar de mogelijkheden in de bibliotheek zijn een stuk beter.
Je kunt namelijk collecties (eigen navigatie) en rapporten naar je eigen wensen inrichten.
Hiermee bedoel ik niet aangepaste rapporten die je helemaal van ‘scratch’ moet maken, maar je bestaande standaardrapporten. Superhandig en praktisch.
Er staan namelijk in de standaard rapporten veel grafieken, maar ook statistieken die niet allemaal even belangrijk zijn.
Denk bijv. aan betrokkenheidsduur. Leuk om te weten, maar uiteindelijk gaat het om de events en/of conversies die ook echt bijdrage leveren aan verbetering/verslechtering van je website resultaten.
Hoe werk je een eigen bibliotheek uit?
Je klikt op rapporten > en helemaal onderin op bibliotheek.
Vervolgens klik je op de blauwe knop nieuw rapport maken > gedetailleerd rapport.
Vervolgens moet je een rapport template kiezen. Voorbeelden hiervan zijn de standaardrapporten gebruikersacquisitie (marketingkanalen), gebeurtenissen, conversies, pagina’s en schermen (content).
Het mooie hiervan is dat je dit rapport naar je eigen wensen kunt invullen.
Je kunt grafieken/tabellen weghalen die niet bruikbaar zijn voor jou.
Of juist grafieken toevoegen die je mist in het huidige standaard rapport.
Voorbeeld: ik vind spreidingsdiagrammen veel fijner dan lijngrafieken. Daarom haal ik dus lijngrafieken weg uit mijn rapport, terwijl ik een spreidingsdiagram toevoeg😉
Daarnaast kun je dimensies/statistieken weghalen of verwijderen.
Voorbeeld: In mijn content rapporten wil ik geen bezoek statistieken zoals gebruikers/bezoeken/terugkerende gebruikers terugzien.
Ik wil content statistieken zoals paginaweergaven, betrokkenheidspercentage (niet-bounces), events en conversies terugzien.
Mijn advies is om een dergelijk rapport samen te stellen in je eigen bibliotheek.
Welke type rapporten zijn praktisch om te gebruiken in je bibliotheek?
Ik zou starten met gebruikersacquisitie, pagina’s en schermen + natuurlijk je conversies.
Ik denk dat je dan een mooi overzicht hebt van je belangrijkste website resultaten.
Het grote voordeel is dat je zo niet meer op zoek hoeft naar je rapporten, maar dat je in één omgeving ze kunt raadplegen. Scheelt je een hoop aan tijd in je zoektocht naar de juiste informatie.
Samenvattend
Ik denk persoonlijk dat deze nieuwe ontwikkelingen een positieve bijdrage kunnen leveren voor jou als gebruiker om meer uit je eigen GA4-data te halen.
Alles wat met implementatie te maken heeft kun je onder gegevensweergave gebruiken, attributie rapporten gebruik je onder het tabje advertenties en je kunt een eigen bibliotheek samenstellen met je 3-5 meest belangrijke rapporten.
Ik vind persoonlijk de bibliotheek de beste toevoeging. Waarom? Zo maak je jouw eigen dashboard zodat je in één oogopslag ziet hoe je marketing ervoor staat.
Met deze bibliotheek functionaliteit kun je eindelijk de standaardrapporten inrichten naar je eigen wensen, zodat je de data ziet die jij nodig hebt om het succes van je online marketing en/of content te bepalen.
Veel succes met het toepassen van bovenstaande ontwikkelingen in je eigen account!
0 Reacties op "Wat moet je weten over GA4?"